Opera Scrisă.Ro vă urează Sărbători Fericite! În perioada 23.12.2020 – 10.01.2021 nu vom avea program de lucru cu publicul. Colind Steaua sus răsarepe ruta subconștient-oniricacolo mii de arici de marecolindă monodic Steaua sus răsaredirect indirect greu de tradusfurnicături de mâini de vocabulareschimbă lumea de jos în lumea de sus Steaua sus răsaredin imaginar până la […] citește...
”Un gest de unitate”
Alexandru Șelari, director general al societății de gestiune a drepturilor de autor OperaScrisă.ro, a răspuns la o serie de întrebări despre importanța unui astfel de organism și despre prima participare, cu un stand, la un târg de carte. Este vorba despre Târgul Internațional ”Gaudeamus”, care a avut loc de curând la Romexpo, București. O parte dintre cărțile membrilor OperaScrisă.ro au fost expuse în cadrul acestui stand dar, mai important de atât, autorii de carte au avut ocazia să afle direct de la sursă ce presupune o astfel de societate de gestiune, cui i se adresează și câte drepturi au de fapt. Dorina Cioplea a dialogat, în exclusivitate pentru AgențiadeCarte.ro, cu directorul societății de gestiune, Alexandru Șelari. Obiective, legi, drepturi, generații de autori de carte – despre toate, în acest interviu.
OperaScrisă.ro a fost, pentru prima dată, reprezentată la Târgul de carte Gaudeamus. De ce să aibă o societate de gestiune a drepturilor de autori un stand într-un târg de carte?
Pornind de la premisa principiilor după care a fost înființată Opera Scrisă.Ro prin care și-a propus să creeze un model transparent și eficient de organizație cu garanția pentru o cultură organizațională modernă prin care autorii să fie protejați, despăgubiți și promovați pentru operele lor scrise, considerăm că o societate de gestiune pe drepturi de autor trebuie să constituie ceva mai mult decât colectarea drepturilor de autor sau reprezentarea cu părțile interesate în numele autorului, precum și întreaga sa activitate administrativă. Conform legii, organismul de gestiune se ocupă strict de gestiunea drepturilor de autor. Însă, în viziunea noastră, un organism de gestiune pe drepturi de autor trebuie să fie acea comunitate în care oamenii interacționează, prietenesc și se ajută reciproc. Este acel loc în care sunt în siguranță, în care interesele lor, atât în ceea ce privește partea administrativă de reprezentare, colectare, repartizare și plată a drepturilor de autor, cât și în sensul de protejare sau despăgubire a prejudiciilor, mai sunt și promovați în calitatea lor de autor, ajutați și premiați pentru contribuția lor esențială la valoarea și cultura națională.
De-a lungul celor patru zile, foarte multe persoane au trecut pragul târgului de carte. Cum au reacționat vizitatorii față de standul vostru?
Mulți dintre vizitatori au fost plăcut surprinși de prezența noastră la târg, spunând că este pentru prima dată când pot vedea un organism de gestiune la un asemenea eveniment pentru care ne și felicitau. Totuși, au mai fost și vizitatori care s-au oprit și au întrebat ce este un organism de gestiune pe drepturi de autor. Mulți dintre cei care s-au oprit, ne-au recunoscut și cu foarte mult entuziasm ne-au felicitat pentru tot ceea ce facem, spunând că ne cunosc de la alte evenimente. A fost chiar și o doamnă împreună cu un domn care s-au oprit și ne-au întrebat dacă chiar suntem acea Opera Scrisă.Ro pe care o vede pe afișele evenimentelor culturale importante din România. Răspunsul a fost: Da! Chiar noi suntem.
Ce v-ați propus să faceți prin prezența la Târgul Gaudeamus?
În primul rând Opera Scrisă.Ro a fost prezentă la Târgul Internațional de Carte Gaudeamus 2015 cu un proiect de promovare a culturii naționale ”AI CARTE AI PARTE” în cadrul unei expoziții de carte a autorilor români care sunt înscriși la Opera Scrisă.Ro. Prin acest proiect, ne-am propus să promovăm acea identitate, valoare și cultură de importanță națională și internațională pe care o oferă autorii de carte. Este un gest de unitate în care autorii pun întotdeauna cel mai mare preț pe pasiunea de a crea și de a promova cele importante valori umane. În al doilea rând, prezența Opera Scrisă.Ro a avut drept scop și promovarea importanței unei societăți de gestiune, în sensul instrumentelor specifice și unice de care dispune în vederea reprezentării corecte și eficiente a drepturilor de autor ale autorilor.
Care au fost așteptările pe care le aveați la începutul târgului de carte Gaudeamus și, după ce ați tras linie, care au fost rezultatele?
După cum am mai precizat, Opera Scrisă.Ro s-a angajat să promoveze două aspecte: pe de o parte, valoarea, cultura și identitatea națională pe care o oferă autorii membri Opera Scrisă.Ro, iar pe de altă parte importanța existenței unui organism de gestiune pe drepturi de autor ca o parte integrantă. Așteptările noastre au fost ca să atragem minim 500 de vizitatori interesați de expoziția noastră și de acel rol al organismului de gestiune în societate. Rezultatul a fost unul fantastic, peste 5000 de vizitatori s-au oprit la standul Opera Scrisă.Ro, au urmărit colecția de carte, au pus întrebări sau au luat cărți de vizită, pliante sau chiar și mandate de gestiune. Un număr impresionant de mare pentru un organism de gestiune. M-am gândit și la faptul că vizitatorii au avut parte de ceva nou, poate chiar un pic inovativ prin prezența noastră acolo având în vedere că suntem prima societate de acest gen care participă la un asemenea eveniment. În orice situație, noi suntem mulțumiți și ne propunem să participăm și anul viitor.
În agitația specifică târgurilor de carte, crezi că standul a avut suficientă vizibilitate pentru a atrage toți autorii, posibil interesați de activitatea voastră?
Standul Opera Scrisă.Ro a fost poziționat la etaj ceea ce i-a oferit pe de o parte cheltuieli mai mici, iar pe de altă parte vizibilitate mai redusă. Vorbim de cheltuieli întrucât Opera Scrisă.Ro nu este un proiect comercial, este sută la sută privat, în care autorii se autosusțin, iar împreună reușesc lucruri impresionante. În acest sens ne-am pregătit foarte atent pentru a putea atrage mai multe categorii de vizitatori. Trebuie să recunoaștem faptul că cea mai mare concentrare a fost pe generația tânără, iar în următoarele cazuri, pe autori de carte și apoi pe simpli vizitatori. Spre exemplu pentru a putea atrage copii la standul nostru, înainte de lansare am avut un training special cu personalul Opera Scrisă.Ro, iar pe masă erau tot timpul prezente ciocolate. Un rol important l-a avut întreagă viziune asupra amenajării standului, de la culorile specifice societății noastre, până la poziționarea fiecărui obiect în parte, roll up, cărți, flori, pliante, cărți de vizită și altele. Pliantele au fost realizate într-un mod foarte simplu și ușor de asimilat încât să evidențieze în trei cuvinte cine suntem, cu ce ne ocupăm și care sunt avantajele noastre. Un alt aspect la fel de important, în special pentru autorii de carte a fost prezența mea personală la eveniment, dar și a cărții mele de vizită, pe care o putea lua oricine. Cunoaștem bine cât de important este pentru autori, pentru vizitatori. Toate aceste pregătiri au compensat suficient pentru scopurile pe care ni le-am propus.
În urma acestei participări, reprezentanții Opera Scrisă au intrat în contact nu doar cu autorii de carte care știau deja ce presupune o societate de gestiune a drepturilor de autor, ci și cu alți scriitori, mai mult sau mai puțin cunoscuți. Câți dintre aceștia își cunosc cu adevărat drepturile?
Deși foarte mulți dintre autori își cunosc în mare măsură drepturile, am constat cu părere de rău că mulți dintre autori nu-și cunosc drepturi importante. Acest aspect l-am sesizat mai demult, iar în acest sens am avut anterior și câteva campanii de informare. Cred că acest deficit de comunicare și de informare se datorează în primul rând din lipsa unor instrumente eficiente ale statului prin care să aibă o abordare mult mai intensă și mai deschisă față de toți autorii de creație intelectuală. Spre exemplu, Președintele SUA, Barack Obama, din anul 2012 are doi consilieri pe proprietate intelectuală, iar în majoritatea statelor comunitare există campanii guvernamentale de informare la nivel național dedicate autorilor. Totodată, în aceste țări, autorii sunt susținuți financiar prin diverse proiecte ușor accesibile. O altă latură, sunt acele aprecieri, pe de o parte din partea statului, iar pe de altă parte din partea publicului. În al doilea rând, după cum mai spuneam, autorii nu sunt susținuți sau stimulați în a-și cunoaște drepturile. Ce-i drept, este o problemă a noastră, veche și națională, a fiecărui individ în parte. Totuși, ne bucură să vedem un progres continuu în acest sens, în care autorii indiferent de ceea ce dispun, se dedică în totalitate și cu multă pasiune asupra ceea ce fac. Sunt o mândrie și totodată o speranță națională.
Dorina CIOPLEA